БРЭСЦКІ АБЛАСНЫ ВЫКАНАЎЧЫ КАМІТЭТ

БРЭСЦКІ АБЛАСНЫ ВЫКАНАЎЧЫ КАМІТЭТ
Карта сайта
Прамыя тэлефонныя лiнii
Прамыя тэлефонныя лiнii
Электронныя звароты
Электронныя звароты
Адно акно
Адно акно
Чарга на жыллё
Чарга на жыллё
Пытанні і адказы
Пытанні і адказы

XIX стагоддзе

05.09.2022 19:09

Насельніцтва - менш як 4 тысячы жыхароў
Рамеснікаў - 335
Асоб духоўнага звання - 50
Дваран - 36
Купцоў - 9
Дамоў - 500

У пачатку XIX ст. у горадзе развіваецца лёгкая прамысловасць. Працуюць суконная фабрыка, вінакурны і маслабойны заводы.

У 1812 г., на дзясятыя суткі пасля пачатку вайны з французамі, Брэст становіцца арэнай бітваў, затым аказваецца ў раёне дзеянняў трэцяй рускай арміі генерала А.П. Тармасава. 13 ліпеня 1812 г. руская кавалерыя пад камандаваннем князя А.Р. Шчарбатава і атрад генерала К.А. Ломберга ўрываюцца ў Брэст і разбіваюць два эскадроны ворага, узяўшы ў палон 40 саксонцаў. Горад некалькі разоў пераходзіць з рук у рукі. У снежні 1812 г. французскія войскі канчаткова пакідаюць "негасцінны" Брэст.

Пасля перамяшчэння ваенных дзеянняў у Заходнюю Еўропу сюды прыбываюць тылавыя воінскія часці з Расіі. Да гэтага перыяду адносіцца знаходжанне ў Брэст-Літоўску А.С. Грыбаедава, вядомага рускага драматурга, паэта, музыканта і дыпламата.

У той час большасць гараджан здабывалі сродкі да існавання, займаючыся апрацоўкай зямлі. Горад жыў мерным правінцыяльным жыццём, якое час ад часу парушалі пажары, якія знішчалі значную частку драўляных збудаванняў, што па-ранейшаму пераважалі ў горадзе.

З завяршэннем будаўніцтва шасэйнай дарогі Брэст-Варшава ў 1828 г. прыкметна ажывіліся гандлёвыя сувязі горада.

Пасля зацвярджэння плана будаўніцтва крэпасці на месцы горада Брэст-Літоўска з 1833 г. пачаліся масавыя земляныя работы. Лёс самога горада быў прадвызначаны.

Па Найвысачэйшаму загаду Брэст-Літоўск пераносіцца з тэрыторыі пры зліцці рэк Мухавец і Заходні Буг на два кіламетры на ўсход, а жыхарам выдаецца пазыка на будаўніцтва новых дамоў.

1835 год

Выдатныя пабудовы старога горада былі знішчаны або прыстасаваны для ваенных мэт. У аўгусцінскім кляштары размясцілі Інжынернае ўпраўленне. Кляштар трынітарыяў выкарыстоўваўся для ваенна-рабочай роты, кляштар брыгітак - для арыштанцкай. Комплекс езуіцкага калегіума ў 1836 г. рэканструяваны ў Каменданцкае ўпраўленне, базыльянскі кляштар перабудаваны ў Артылерыйскія казармы, Петрапаўлаўская ўніяцкая царква стала Афіцэрскім сходам, так званым "Белым палацам".

Дамініканскі касцёл спачатку быў перабудаваны ў Фарны, але ў 1848 г. знесены. Кляштары бернардзінак і бернардзінцаў былі пераабсталяваны па праекце архітэктара Мардвінава. У іх размясціўся названы ў гонар цэсарэвіча Аляксандраўскі кадэцкі корпус, царкву якога размалёўваў вядомы мастак У.Бажэнаў. Пасля пераводу корпуса ў 1854 г. у Маскву будынак выкарыстоўваўся як ваенны шпіталь.

Былі знесены прыходскі касцёл, уніяцкія цэрквы св. Тройцы, св. Міхаіла, Спаская царква і іншыя. Праз пяць гадоў пасля ўзвядзення крэпасці стары горад быў цалкам разбураны і перастаў існаваць.

Будаўніцтва крэпасці

У канцы XVIII ст. з мэтай умацавання заходніх рубяжоў Расіі царскі ўрад прымае рашэнне аб збудаванні крэпасці на месцы г. Брэст-Літоўска. Гэта крэпасць павінна была стаць адной з дзевяці цытадэлей, якія меркавалася пабудаваць на заходняй граніцы Расійскай імперыі.

У 1797 г. інжынер-генерал Дэвалан стварыў першы праект будаўніцтва крэпасці на месцы старога горада.

Праз дзесяць гадоў інжынер-генерал Сухцелен зноў прапанаваў выбраць Брэст-Літоўск месцам збудавання крэпасці, але нашэсце Напалеона на Расію ў 1812 г. перашкодзіла ажыццявіць гэты план.

У 1830 г. імператар Мікалай І зацвердзіў канчатковы варыянт будаўніцтва Брэсцкай крэпасці, распрацаваны інжынерамі-генераламі К.І. Аперманам, Н.М. Малецкім і палкоўнікам А.І. Фельдманам. Быў створаны будаўнічы камітэт на чале з Н.М. Малецкім. Агульнае кіраўніцтва будаўніцтвам ажыццяўляў начальнік Заходняй ваеннай акругі інжынер, генерал-маёр І.І. Дзен. Пачатыя земляныя работы былі прыпынены ў 1831 г. з-за паўстання ў Польшчы.

З 1832 г. вышэйшае назіранне за будаўніцтвам было ўскладзена на намесніка Царства Польскага генерала-фельдмаршала, князя Варшаўскага, графа Эрыванскага І.Ф. Паскевіча. Тады ж былі выдзелены і грошы на будаўніцтва. 6 чэрвеня 1833 г. у крэпасці былі зноў пачаты масавыя земляныя работы, часова прыпынены ў тым жа годзе пажарам, які знішчыў большую частку горада Брэст-Літоўска, навакольная мясцовасць якога ператварылася ў велізарную будаўнічую пляцоўку.

1 чэрвеня 1836 г. ва ўрачыстай абстаноўцы была закладзена абарончая казарма ў Цытадэлі - цэнтральным востраве крэпасці. Па старадаўняй традыцыі ў фундамент будучай казармы была замуравана закладная бронзавая дошка на славу імператара Расіі Мікалая Паўлавіча і шкатулка з 21 манетай, сярод якіх былі плацінавы трохрублёвік, дзве залатыя, трынаццаць сярэбраных і некалькі медных манет.

26 красавіка 1842 г. над крэпасцю першага класа ўзняўся трохколерны сцяг Расійскай імперыі. Гэта азначала, што магутнае фартыфікацыйнае збудаванне - Брэст-Літоўская крэпасць - уступіла ў строй дзеючых крэпасцей Расіі.

Агульная плошча крэпасці - 4 квадратныя кіламетры. Рукавы рэк Мухавец і Заходні Буг, абводныя каналы дзялілі яе тэрыторыю на 4 астравы. Цэнтрам і найбольш абароненай часткай крэпасці з'яўлялася Цытадэль. Яе самкнутая двухпавярховая абарончая казарма ў выглядзе многавугольніка даўжынёй 1,8 км са знешнімі сценамі амаль двухметровай таўшчыні кальцом акружала цэнтральны востраў і мела больш за 500 непрыступных для артылерыі казематаў. У двары Цытадэлі размяшчаліся будынкі Арсенала, Інжынернага ўпраўлення, Белага палаца, Гарнізонная царква.

Чацвёра варот з мастамі злучалі Цытадэль з Цярэспальскім, Кобрынскім і Валынскім перадмаставымі ўмацаваннямі, акружанымі абводнымі каналамі і абарончым валам дзесяціметровай вышыні. Іх знешняя лінія перасягала 6,4 км. У тоўшчы валоў знаходзіліся каменныя казематы. 21 мост звязваў прадмесці з крэпасцю.

Брэст-Літоўская крэпасць з'яўлялася выдатным ваенна-інжынерным збудаваннем і цікавым архітэктурна-мастацкім комплексам. У 1840 г. па заказе графа І.Ф. Паскевіча польскі мастак - акадэмік жывапісу М.Залескі адлюстраваў на сваіх карцінах будаўніцтва і першапачатковы выгляд Брэст-Літоўскай крэпасці.

З-за адсутнасці фінансавых сродкаў будаўніцтва крэпасці было прыпынена з 1848 па 1862 год. Да гэтага часу крэпасць Брэст-Літоўск ужо не адпавядала стандартам крэпасці першага класа. У сувязі з удасканаленнем ўзбраення, ростам дальнабойнасці артылерыі крэпасць стала даступнай на ўсю глыбіню яе тэрыторыі. І толькі ў 1864 г. па прапанове рускага інжынера-фартыфікатара Э.І. Татлебена ў крэпасці пачынаюцца работы па патаўшчэнні галоўнага вала, будуюцца дадатковыя ўмацаванні.

У 1878 г. вакол крэпасці будуецца пояс з дзевяці перадавых умацаванняў-фартоў, размешчаных за 3-4 км адзін ад аднаго і аддаленых ад агароджы крэпасці на 3-5 км. Пачаць далейшае ўмацаванне крэпасці было вырашана ў 1909 г. Наступны план рэканструкцыі быў разлічаны на перыяд да 1921 г. Новы пояс з 14 фартоў і 21 апорнага пункта меркавалася стварыць ужо за 6-7 км ад ядра крэпасці. Будаўнічыя работы па ўмацаванні крэпасці прадаўжаліся аж да лета 1914 г., але ў час Першай сусветнай вайны крэпасць не атрымала баявога вопыту.

Новы горад

З 1835 г., за два кіламетры на ўсход ад крэпасці, стаў узводзіцца новы горад. Забудова вялася на тэрыторыі Валынскага, Кобрынскага і Забугскага прадмесцяў (фарштатаў).

Цэнтрам новага горада становіцца Кобрынскае прадмесце, якое размяшчалася на паўночны ўсход ад крэпасці на высокім беразе ракі Мухавец. Незатапляльнае ў паводку, гэта было найбольш зручнае для будаўніцтва месца.

Планы забудовы старога і новага горада шмат у чым адрозніваліся адзін ад аднаго. План разбуранага Брэст-Літоўска ўтваралі радыяльна размешчаныя вуліцы, якія пачыналіся ад цэнтральнай гарадской плошчы і перасякаліся паўкальцавымі вуліцамі. План новага горада прадугледжваў прамыя вуліцы, якія дзялілі яго на невялікія прамавугольныя і трапецападобныя кварталы. Шасэйная вуліца (цяпер праспект Машэрава) стала цэнтральнай у горадзе.

Забудова горада вялася па "ўзорных" праектах. Планы і фасады дамоў у Кобрынскім прадмесці з 1846 г. зацвярджаліся Галоўным упраўленнем шляхоў зносін і публічных устаноў.

З-за блізкасці крэпасці першапачаткова ў горадзе ўзводзіліся пераважна драўляныя будынкі на 1-2 паверхі. Нешматлікія каменныя дамы былі пабудаваны "на густ найноўшай архітэктуры, даволі вытанчаныя і вялікія, а некаторыя нават велізарныя ў адносінах да правінцыі", - пісаў у 1853 г. гісторык П.М. Шпілеўскі ў сваёй кнізе "Путешествия по Полесью и белорусскому краю". Каменныя і драўляныя асабнякі па вуліцы Дваранскай (Міцкевіча) мелі на галоўных фасадах мансарды і порцікі.

У горадзе згодна з планам было некалькі плошчаў. У цэнтры - Базарная, у паўночнай частцы - Думская (плошча Свабоды), Саборная плошча - на перасячэнні вуліц Дваранскай (Міцкевіча) і Мільённай (Савецкая). У 1842 г. на плошчы быў пабудаваны Гасціны двор, у якім размясцілася 178 крам. Пазней узведзены паштовая кантора і станцыя з пасажырскімі пакоямі.

Адразу пасля пераносу горада на новае месца ў паўднёва-ўсходняй частцы Кобрынскага прадмесця (цяпер тэрыторыя ЦЭЦ) быў разбіты гарадскі сад, які размясціўся на беразе ракі Мухавец. У ім быў драўляны летні тэатр унікальнай канструкцыі, у якім сцэна лёгка трансфармавалася ў эстраду, у арэну цырка, у тэатральныя падмосткі.

На тэрыторыі новага горада на сродкі, атрыманыя ў выглядзе кампенсацыі за царкоўную маёмасць, землі і будынкі, адчужаныя ў час будаўніцтва крэпасці, узводзяцца касцёл Св. Крыжа ў 1856 г., сінагога - у 1861 г., пяцікупальны Свята-Сімяонаўскі сабор - у 1865 г.

Значны ўздым, ажыўленне будаўніцтва горад перажывае ў 70-я гады пасля збудавання Днепра-Бугскага канала і чыгунак. У Брэст-Літоўску сышліся рэйкі трох буйных чыгунак - Маскоўска-Брэсцкай, Варшаўска-Цярэспальскай і Паўднёва-Заходняй, якія аказалі велізарны ўплыў на рост колькасці насельніцтва і дынаміку развіцця горада (1862 г. - 20 тыс. чал., 1885 г. - 35 тыс. чал.).

У 1883-1886 гг. па праекце архітэктара В.Лорберга, інжынераў І.Нікалаі і Я.Гарбунова ў Брэст-Літоўску быў пабудаваны з цэглы "значны па велічыні і прыгажосці новы чыгуначны вакзал", які абышоўся казне амаль на 2 мільёны рублёў. Вакзал, які нагадвае сярэдневяковую крэпасць, быў прызнаны адным з лепшых у Расійскай імперыі па прыгажосці і зручнасці. Ад прывакзальнай плошчы сталі пракладваць новыя вуліцы да цэнтра горада і крэпасці.

У канцы стагоддзя ў Брэсце была развіта рамесная і саматужная вытворчасць, а фабрычна-заводская прамысловасць была прадстаўлена невялікімі перапрацоўчымі прадпрыемствамі, таму што ў ваенных мэтах у горадзе было забаронена ўзводзіць высокія будынкі і выцяжныя трубы.

Брэст як гандлёвы цэнтр быў больш значны, чым Мінск, Магілёў, Гомель, Віцебск. Два брэсцкія штогадовыя кірмашы на Дзесятуху (на 10-м тыдні пасля Вялікадня) і на Мікалая (9 мая) лічыліся лепшымі на беларускіх землях. На іх з'язджаліся купцы з розных краін і многіх гарадоў Расіі.

Дабрацца з вакзала ў горад або крэпасць можна было на рамізніках, якія выязджалі да ўсіх пасажырскіх паяздоў. Стаянкай ламавікоў у горадзе была Базарная плошча. Першым грамадскім транспартам Брэст-Літоўска сталі омнібусы - шматмесныя конныя карэты, якія рабілі рэгулярныя рэйсы па горадзе, на вакзал, у крэпасць.

Ноччу Брэст-Літоўск спачатку асвятляўся свечкамі, якія знаходзіліся ўнутры ліхтароў. У далейшым іх замяняюць масленымі ліхтарамі, а затым спіртавымі і газавымі. Асвятленне доўжылася ўсяго толькі 800 гадзін у год, у асноўным у зімовы перыяд. На гэта расходавалася 134 вядры спірту. Асветлены былі толькі вуліцы ў цэнтры горада. Лепш за ўсіх асвятлялася вул. Шасэйная (суч. пр. П.М. Машэрава), па якой часта праязджалі паштовыя дыліжансы, фельд'егеры і розны транспарт.

Паводле даных Усерасійскага перапісу насельніцтва, які праходзіў у 1897 годзе, у Брэст-Літоўску пражывала 46 568 чалавек (з іх: мужчын - 25 509, жанчын - 21 059).

 
Усе навіны

Карысныя спасылкі